Monday, March 12, 2012

Kesan barah (Kanser)






RAMAI yang sudah maklum apa itu barah pangkal rahim, payudara serta kelenjar prostat. Malangnya, tidak ramai yang tahu apakah ujian saringan membabitkan tiga penyakit barah ini yang turut dilakukan di Jabatan Patologi, Hospital Kuala Lumpur.

Bagi barah pangkal rahim misalnya, ada banyak pertanyaan membabitkan masalah pendarahan di faraj yang berlaku selepas hubungan seksual yang dialami wanita, termasuk yang berusia 40-an dan mempunyai ramai anak.

Hakikatnya, ada beberapa sebab mengapa berlakunya pendarahan vagina selepas melakukan hubungan seksual. Ini seperti masalah radang (inflamasi), trauma, ketumbuhan biasa seperti ‘polyp’ dan yang paling membahayakan adalah kanser pangkal rahim.

Oleh itu, ujian saringan perlu dilakukan kalangan wanita dalam usia kumpulan reproduktif dan aktif dalam hubungan seksual. Lazimnya, saringan ini dilakukan ke atas wanita yang berumur antara 20 hingga 65 tahun.

Ujian saringan PAP smear adalah mudah untuk dilakukan dan tidak memerlukan perbelanjaan yang sebegitu tinggi. Seseorang wanita yang berisiko itu hanya perlu menjalani ujian ini dengan membenarkan sampel diambil dari pangkal rahim untuk pemeriksaan.

Sampel ini akan dihantar ke Jabatan Patologi (Unit Sitologi) yang mana sampel ini akan diproses dan diperiksa untuk pengesanan sel-sel yang tidak normal. Kakitangan yang terbabit dalam proses pemeriksaan ini termasuklah Juruteknologi Makmal yang terlatih atau ‘Cytoscreener,’ Pegawai Sains dan Pakar Patologi.

Bagaimanapun, apakah langkah seterusnya jika sel-sel yang tidak normal dikesan dalam pemeriksaan PAP smear anda? Berdasarkan laporan Patologi, jika didapati sel-sel tidak normal ada dalam sampel itu, anda akan dirujuk dengan kadar segera kepada Pakar Ginekologi untuk pemeriksaan selanjutnya.

Kebiasaannya, pemeriksaan kolposkopi akan dilakukan dan contoh tisu akan diambil (tissue biopsy) untuk dihantar ke makmal histopatologi untuk pengesahan. Sampel biopsi ini akan melalui beberapa peringkat pemprosesan di makmal histopatologi sebelum ia boleh diperiksa secara mikroskopi oleh Pakar Patologi.

Laporan histopatologi yang mengesahkan penyakit 
kanser  pangkal rahim akan dimaklumkan kepada pesakit melalui Pakar Ginekologi yang merawat pesakit berkenaan. Pesakit akan diberi rawatan yang selanjutnya sama ada pembedahan, rawatan radioterapi dan, atau kemoterapi.

Bagaimana pula dengan mereka yang mengalami masalah seperti lelehan bukan biasa dari puting payudara? Jika anda mengalami masalah ini anda dinasihatkan untuk berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Ini disebabkan masalah itu adalah antara tanda-tanda 
kanser  payu dara selain daripada ketulan tidak normal pada payu dara atau pun perubahan pada kulit payu dara. Ada beberapa kaedah saringan untuk mengesan peringkat awal  kanser  payu dara termasuklah Pemeriksaan Sendiri Payudara (PSP), Mammography, Ultrasonography dan Fine Needle Aspiration Cytology (FNAC).

Jika anda mendapati ketulan yang tidak normal pada payu dara anda atau keputusan pemeriksaan mamogram atau ultrasonography yang tidak normal, maka anda perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya.

Ujian pengesahan akan dilakukan ke atas anda sama ada melalui FNAC yang mana pengambilan sampel sel dari bahagian yang tidak normal itu dilakukan dengan menggunakan jarum yang halus dan picagari untuk pemeriksaan oleh Pakar Patologi. Sampel tisu boleh juga diambil dari bahagian yang tidak normal itu untuk pemeriksaan histopatologi.

Sekali lagi di makmal Saitologi/Histopatologi, sampel-sampel ini akan diproses untuk pemeriksaan dan pengesahan oleh Pakar Patologi sama ada pesakit itu mengidap 
kanser  payu dara atau pun tidak. Jika laporan Histopatologi mengesahkan yang anda mengidap  kanser  barulah rawatan selanjutnya dapat dilakukan sama ada pembedahan, radioterapi atau pun kemoterapi.

Bagi lelaki pula, apakah puncanya masalah seperti kerap kencing termasuk pada waktu malam serta aliran air kencing yang tidak lancar? Lebih membimbangkan, selera makan dan berat badan pula merosot.

Untuk makluman ramai, pesakit yang mengidap penyakit 
kanser  kelenjar prostat juga boleh mengalami gejala ini. Apakah kelenjar prostat ini? Ia adalah organ yang ada pada lelaki, bersaiz kecil atau sebenar kacang walnut yang terletak di belakang alat kemaluan lelaki, di depan usus besar (rectum), di bawah pundi kencing dan mengelilingi saluran kencing (urethra).

Oleh itu, andai ada sebarang bengkak atau pembesaran pada kelenjar prostat, sama ada berpunca daripada 
kanser  atau tidak, pesakit akan mengalami masalah sama ada kencing tidak lawas atau pun ada darah dalam air kencing atau air mani.

Bagaimana mengesan peringkat awal 
kanser  kelenjar prostat? Saringan untuk penyakit  kanser  kalenjar prostat boleh dilakukan melalui ujian darah dengan mengukur paras protin yang dirembeskan oleh kelenjar prostat iaitu PSA (Prostatic Specific Antigen). Paras PSA dalam darah biasanya tidak normal jika kelenjar prostat diserang  kanser  .

Selain itu, satu pemeriksaan ringkas dan mudah juga boleh dilakukan untuk mengesan peringkat awal 
kanser  kelenjar prostat iaitu DRE (Digital Rectal Examination) yang mana doktor akan memasukkan jari ke dalam rektum pesakit dan memeriksa kalenjar prostat.

Sampel tisu untuk pemeriksaan oleh Pakar Patologi perlu dilakukan untuk pengesahan sama ada pesakit itu mengidap 
kanser  jika didapati paras PSA dalam darahnya tinggi dan kelenjar prostatnya melalui pemeriksaan DRE tidak normal.

Pemeriksaan dan pengambilan sampel tisu dari pada kelenjar prostat ini dilakukan oleh Pakar Pembedahan Urologi menggunakan teknik Transrectal Ultrasound biopsy (TRUS). Jika laporan Histopatologi mengesahkan anda mengidap 
kanser  kelenjar prostat, barulah rawatan lanjut dapat dilakukan sama ada pembedahan, rawatan hormon atau pun radioterapi.

Apakah komplikasi 
kanser  jika lambat di kesan?  kanser  boleh merebak ke bahagian lain anggota badan seperti hati, paru-paru, tulang dan otak dan seterusnya menyebabkan kematian. Oleh itu saringan ini perlu untuk mengesan peringkat awal  kanser  dan mengelakkan dari berlakunya komplikasi.

No comments:

Post a Comment