Wednesday, May 9, 2012

Khasiat Buah Naga (Dragon Fruit)



Khasiat Buah Naga



Buah naga adalah buah daripada sejenis pokok kaktus, buah ini  berbetuk ganjil dan kulitnya yang berwarna merah dan mempunyai sayap seperti seekor naga sehingga ia mendapat nama buah naga atau dalam bahasa Inggeris (dragon fruit). Ia ditanam secara komersial di Vietnam dan Australia. Walaupun ianya berasal daripada Amerika Selatan. Buah naga yang sudah masak atau pun matang ia mempunyai berat yang lebih kurang 400 gram tetapi ada juga yang membesar sehingga lebih  satu kilogram.
Buah naga ini mempunyai isi yang berwarna putih, merah atau ungu dengan taburan biji-biji yang berwarna hitam yang boleh dimakan. Tekstur isinya adalah seperti isi tembikai, manakala rasanya pula sama seperti buah kiwi. Buah naga ini mempunyai ciri-ciri yang unik dan menjadikan buah naga ini amat sesuai dijadikan ramuan salad buah-buahan. Buah naga yang berwarna putih lebih mudah untuk didapati dipasaran, tetapi mengikut pakar pemakanan dan perubatan, buah naga yang isinya berwarna merah mempunyai lebih banyak khasiatnya. Secara amnya , pakar berpendapat dan mengakui buah naga ini kaya dengan potassium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan.

Kajian menunjukkan buah naga merah sangat baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah. Ia juga member tindak balas yang memberangsangkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksin dalam darah. Selain itu, ia boleh mencegah kanser usus, mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah dan pada masa yang sama boleh menurunkan kadar lemak dalam badan.
Secara keseluruhannya, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu menjaga kesihatan jantung. Serat, yang boleh mengawal kanser usus, kencing manis dan diet, karotin kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit, kalsium menguatkan tulang, dan fosferus yang membolehkan pertumbuhan tisu badan.
Buah naga juga mengandungi zat besi untuk menambah darah, vitamin B1 adalah untuk mengawal kepanasan badan, vitamin B2 untuk menambah selera makan, vitamin B3 untuk menurunkan kadar kolesterol dan vitamin C untuk menambahkan kelicinan dan kehalusan kulit serta mencegah pertumbuhan jerawat.
Mengikut wakil Johncola Pitaya Food R&D, syarikat penanaman dan penyelidikan buah naga merah terbesar di Negara ini  AL Leong. Buah kaktus madu ini cukup kaya dengan pelbagai zat vitamin dan mineral yang boleh membantu meningkatkan daya tahan dan mengurangkan metabolism dalam badan manusia.

Leong berkata, satu lagi fakta menakjubkan ialah berdasarkan kajian terkini, khasiat buah naga tidak terhad kepada buahnya, tetapi turut wujud pada keseluruhan pokok. Buah naga ini juga boleh dijadikan sebagai pencuci mulut oleh kerana rasanya yang begitu lazat.
Buah naga ini juga bukan sahaja ia boleh dimakan begitu sahaja, tetapi ia juga boleh dijadikan sebagai jus, jem dan ade juga yang menjadikannya sebagai wain merah daripada buah naga ini. Pada masa yang sama, buah yang belum masak boleh dimasak sup dan dicampur dengan daging, ekor atau pun tulang. Bunga buah naga ini pula boleh digoreng sebagai sayuran, dijadikan ulam dan juga boleh dikeringkan untuk dijadikan teh bunga. Pokok bunga naga ini mempunyai kadar debunga yang tinggi kerana tempoh ia mekar penuh terlalu singkat, sekali gus ia menyebabkan lebah dan serangga lain tidak sempat mengambil debunganya secara penuh berbanding bunga lain yang mekar berbulan-bulan. Debunga bunga naga ini juga dikatakan mempunyai khasiat yang tinggi dan cukup baik untuk kesihatan manusia.

Leong berkata, dahan pokok buah naga juga boleh dijadikan salad dan ulam, ianya boleh digoreng dengan sambal belacan dan dimasak sup. Ianya dikatakan terbukti berkesan untuk membuang toksin dalam badan dan mencuci perut. Di Amerika Selatan, dahan buah naga ini dihancurkan dan diperam untuk dijadikan makanan ternakan seperti lembu dan kambing. Ia memang terbukti mampu meningkatkan kadar susu, selain kualiti ternakan berkenaan.
Pada masa buah naga atau nama saintifiknya ‘ Epiphytes’ atau ‘Pitaya’ dan berasal dari Amerika Selatan digemari kaum cina yang menggelarnya ‘ Paw Wang Fa Kor’. Kelebihan pokok buah nafa ini ialah ianya tahan lasak, termasuklah tahan serangan serangga, berikutan ia spesies pokok kaktus, menyebabkan racun serangan tidak perlu digunakan ketika penanaman. Seperti yang kita sedia maklum, bahan makanan yang bebas daripada penggunaan racun serangan adalah makanan yang terbaik untuk kesihatan kita.

















Fungsi Buah Naga :-


    §    Meningkatkan daya ketahanan.
    §       Mengurangkan metabolisme badan.
    §           Membantu sistem penghadaman dan peredaran darah.
    §           Mengurangkan tekanan emosi.
    §           Meneutralkan toksik dalam darah.
    §       Mencegah kanser usus. 
    §           Mencegah kandung kolesterol tinggi.
    §       Menurunkan kadar lemak.





S  Sumber petikan daripada :http://infokanserpayudara.blogspot.com


2 comments:

  1. *Assalamualaikum, jom sebarkan berita ni sberapa byk yg mgkin utk membantu org yg memerlukan, terima kasih smua..aaminn.*

    Sy En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dr hutan. Sy mnjual herba warisan yg mampu mrawat smua jenis kanser dari tahap 1 ke tahap 4 dan utk pengidap resdung kronik. Herba warisan dr hutan belantara ini tak mganggu rwatan kimoterapi. Ia blh diambil smasa rwatan hospital, malah lg baik jika berubat bsama spya lg cpt sembuh. Daun² herba trpilih ini sudah trbukti brkesan kpd rmai pesakit kanser & ianya sukar dijumpai, malah belum ada mna² syarikat yg mngeluarkn herba ini. Ia herba khusus mrawat kanser & resdung yg kronik. Fokus herba ni ialah mbunuh sel kanser hingga ke akar umbi spya kanser tak berulang lg.Jgn biarkan pnyakit menghuni dlm tubuh hingga kronik. Ia akn merebak ke organ lain.Bila dh merebak ia mnyukarkan rawatan. Herba bkn bnda asing lg. Jgn was² lg, sejak beratus thn herba dh digunakn oleh nenek moyang kita. Benda natural tak mganggu rawatan moden. Bkn pesakit kanser pun blh minum utk mencegah kanser. Utk psakit kanser, sy akn bantu hingga sembuh,memberi saranan & motivasi bgaimna utk hadapi kanser. Sy dh jumpa rmai psakit, kita blh brkongsi pndapat utk rawat smpai sembuh. Rmai psakit sy dh sembuh,anda bila lg?
    Hubungi utk order & pertnyaan:
    *En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

    ReplyDelete
  2. *Testimoni² pesakit kanser yg mngambil Herba Warisan:*

    ▪Cucu Pn Mazili, 3tahun, mngidap kanser Leukimia ALL B- Cell. Dia mengalami komplikasi limpa & hati. Dh lama bengkak tp dia skg dh sembuh dgn rwatan doktor & minum jus herba warisan dgn konsisten. Skg makin sihat & kehidupan spt knkk² lain.
    ........................................
    ▪Pn Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2. Pd 2019 doktor mngesahkan dia mnghidap kanser payudara. Ujian Memogram di KK Bkt Mertajam, ada ketulan kanser di payudara kiri. Tp doktor tak dpt pastikan itu kanser sbb bentuknya bulat biasa, sptutnya ketulan kanser bulat dn tajam².Jadi dia ke hospital & kputusannya negatif. Skg ni dia bebas dr kanser slps buat rwatan di hospital & minum jus dlm masa yg sama. Dia buat gabungan rawatan moden & herba.
    ........................................
    ▪Pn Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.
    Disahkan kanser payudara pd 2018. Dia mula sedar ada 1 garis keras bwah pyudara kanan. Jd dia terus buat memogram & doktor sahkan dia mnghidap kanser pyudara agresif & perlu operate segera. Dia buat rwatan hospital & ambil herba sekali. Gabungan rwatan moden & herba buat dia sembuh smpai skg.
    ........................................
    ▪Pn Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap3, Shah Alam.
    Pd Mei 2017, dia disahkan kanser payudara. Saiz ketulan kanser 13.3 cm. Dia buat kimo & buang ketulan dgn operation. Dia jalani mastectomy, radiotherapy & herceptin slama 1tahun. Mnantunya tjumpa blog En.Zuhairi & mnyarankan utk ambil rawatan herba ini, dia teruskan rawatan hospital iaitu kimo & serentak mngambil herba. 4bln 1x dia ke Oncologist. Result memuaskan spt tak ada pnyakit kanser pun. Badan kuat wlpn kimo. Smpai skrg dia ambil herba utk kekalkan kesihatan.
    Harga herba sgt berpatutan dn mampu milik,jgn rsau.Kami sedia membantu.
    Hubungi sy utk order & prtanyaan di nombor berikut :
    *En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570*

    ReplyDelete