Thursday, May 31, 2012

Maksimumkan Khasiat Buah-buahan!!!




Buah-buahan adalah sumber makanan yang baik untuk amalan gaya hidup sihat. Namun adalah lebih elok jika nutrisi dalam buah ini diketahui agar anda dapat memanfaatkannya secara maksimum. Perhatikan khasiat yang ada dalam buah-buahan berikut :-




Tembikai
Buah yang tinggi dengan kandungan air ini memiliki kandungan gula yang sangat tinggi. Buah tembikai atau Citrullus lanatus merupakan buah dari tanaman yang menjalar yang memiliki indeks glikemik sebesar 65.





Melon
Buah melon sama seperti buah tembikai, melon atau Cucumis melo ini juga memiliki indeks glikemik yang tinggi. Sebaiknya, ambil buah ini dalam jumlah yang sederhana bagi menghindarkan risiko diabetis.




Nanas
Meski pun nanas ( Ananas comosus) memiliki kandungan gula yang sangat tinggi, namun buah ini juga mengandungi nutrisi penting lain seperti bromelain, iaitu sejenis enzim yang terbukti mengurangi peradangan dan pembengkakan. Jadi, sesekali makanlah buah ini.




Mangga
Selain memiliki kandungan gula yang banyak ketika buah masak ranum, mangga atau mangifera indicha juga mengandungi asam. Asam merupakan pemicu yang berkesan terhadap kerosakan gigi. Mangga muda terbukti mengandungi kandungan asam seperti yang terdapat pada buah limau.




Sumber petikan daripada : http://infokanserpayudara.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment